All Categories
Featured
Table of Contents
174a Gemeentewet)Dit artikel geeft de burgemeester de bevoegdheid om huizen te sluiten als er sprake is voor verstoring van de openbare orde of de dreiging ervan - draadloze alarmsystemen forum. Het gebruik van deze bevoegdheid zorgt voor morele en praktische bezwaren. De burgemeester heeft namelijk de taak om te zorgen voor de burgers en het sluiten van huizen kan voor problemen zorgen bij partners en kinderen.
Over het algemeen is deze maatregel voor probleem families niet een echte oplossing. Administratieve detentie (art. 154a en 176a Gemeentewet)Deze artikelen geven de burgemeester de bevoegdheid om een groep mensen voor maximaal 12 uur vast te houden op een door de burgemeester aangewezen op een tijdelijke plaats. Deze groep wordt dus tijdelijk beroofd van hun vrijheid.
Wel zijn er een aantal procedurele en materiële voorwaarden waar aan voldaan moet worden voordat dit gedaan kan worden. In de praktijk zijn de organisatorische en wettelijke voorwaarden van deze maatregel zo complex dat er bijna nooit gebruik van wordt gemaakt. Noodbevelen en noodregelingen (art. 175 en 176 Gemeentewet)Deze bevoegdheden geven de burgemeester de mogelijkheid om noodbevelen en regelingen op te leggen.
In de praktijk wordt er echter bijna geen gebruik gemaakt van deze bevoegdheden. Algemene plaatselijke verordening (APV)Bepalingen over het gebied van openbare orde handhaving worden vaak uitgediept in de APV. Vaak staan hier additionele bevoegdheden in. Gemeenten gebruiken de APV om bevoegdheden te realiseren die belangrijk zijn voor hun gemeente.
Bestuursdwang, Bestuursdwang geeft de burgemeester en de wethouders de bevoegdheid om een schending te beëindigen of voorkomen dat het zich voordoet. Deze bevoegdheid kan dus preventief worden ingezet (draadloze alarmsystemen forum). Intrekken of weigeren van licenties, Het verlenen van vergunningen geeft de gemeente de mogelijkheid om bepaalde bedrijven of individuen te dwingen om te voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Hiervoor moet echter wel een goede argumentatie zijn en dit is helaas niet altijd het geval. Administratieve boete, De administratieve boetes zijn er niet om te herstellen, maar zijn puur punitief. Deze boete kan niet voorwaardelijk worden opgelegd en daarom is deze bevoegdheid minder geschikt voor het handhaven van de openbare orde.
13b Opiumwet)Dit artikel maakt het mogelijk voor de burgemeester om drugsvestigingen te sluiten. Deze bevoegdheid werd ontwikkeld vanwege de verkoop, levering, het uitgeven en aanwezigheid van drugs. Het is niet een specifieke bevoegdheid voor handhaving van de openbare orde, maar meer een vorm van actie tegen overtredingen van de Opiumwet.
Sommige gemeenten maken veel gebruik van deze bevoegdheid, terwijl anderen dat helemaal niet doen. Het heeft vaak te maken met de mate van overlast. Aanwijzing van een veiligheidsrisicogebied en preventief fouilleren (art. 151b Gemeentewet)De burgemeester kan deze bevoegdheid gebruiken om een veiligheidsrisicogebied aan te wijzen vanwege de (dreigende) verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens.
Deze bevoegdheid gaat niet alleen om het handhaven van de openbare orde, maar ook om onderzoeken van criminaliteit. Cameratoezicht en camerabewaking (art. 151c Gemeentewet)Op basis van dit artikel kan de burgemeester, als de raad hem heeft gemachtigd, permanente camera’s ophangen op een openbare plek. De aanwezigheid van deze camera’s moet voor iedereen duidelijk te zien zijn.
Ook is het gereguleerd op welke manier de officier gebruik mag maken van deze beelden. Over het algemeen wordt CCTV (closed-circuit television, de Engelse term voor cameratoezicht) vooral gebruikt als preventiemiddel, maar ook voor strafrechtelijk onderzoek. Burgers voelen zich vaak veiliger bij aanwezigheid van camera’s, maar of het ook daadwerkelijk bijdraagt aan de veiligheid is nog maar de vraag. draadloze alarmsystemen forum.
Doordat bestuursorganen niet altijd over alle informatie beschikken om een beslissing te maken worden ze bijgestaan door het Nationale bureau BIBOB. Dit bureau geeft advies aan het bestuursorgaan. De eerste ervaringen zijn positief, maar er zijn een aantal nadelen. Allereerst mogen gemeenten BIBOB informatie niet met elkaar uitwisselen. Ook kan het BIBOB bureau geen directe informatie gebruiken van het OM en de politie.
Wet tijdelijk huisverbod, De burgemeester kan op basis van deze wet iemand uit zijn huis verbannen wanneer iemand in het huis is aangevallen of misbruikt. Dit is een nieuwe wet die huiselijk geweld moet verminderen. Er is een discussie gaande in Nederland of dit wel een bevoegdheid van de burgemeester moet zijn.
Een burgemeester kan deze beoordeling niet maken, maar neemt wel de beslissing. Hierdoor zijn veel burgemeesters geneigd om deze bevoegdheid niet te gebruiken. Breekpunt 1966Een aantal serieuze verstoringen in het midden van de jaren 60 lieten zien dat de praktijken van de autoriteiten, politie en de bestaande concepten ontoereikend waren voor de aard en hevigheid van deze verstoringen.
De politie wist niet wat ze moesten doen met het ongehoorde harde en collectieve gebruik van geweld van die tijd. Het was de tijd van de enorme provo-rellen in Amsterdam. De politie reageerde op een verkeerde manier op deze rellen en dit werd gebruikt door andere partijen om de politie in een slecht daglicht te zetten.
Na 1966 vormde de politie in Amsterdam mobiele rel eenheden en er werd meer geld en tijd gestoken in trainingen. Een groot gedeelte van deze mobiele eenheden zijn alledaagse politieagenten met een extra opleiding. Er is maar een klein gedeelte vast onderdeel van deze eenheden. In 1972 werd er opgeschreven dat mobiele eenheden in verschillende situaties kunnen worden ingezet.
Ze zijn meer defensief dan punitief. Ze zijn er primair om de openbare orde te herstellen. Het idee is dat een menigte uit elkaar gaat als de mobiele eenheid optreedt. De mobiele eenheid heeft overwicht over de deelnemers en gedurende deze periode wordt er niet erg gelet op het justitiële component van de politieactie.
Deze crisissen lieten zien dat de politie nog niet klaar was voor nieuwe patronen van verstoringen. Stadsoorlogen, De evacuatie van woningen die gesloopt zouden worden voor de bouw van een metrolijn in Amsterdam (maart 1975) en van kraakpanden in Nijmegen zorgden voor gewelddadige confrontaties tussen de mobiele eenheid en relschoppers.
De tegenpartij hield echter langer aan dan verwacht. De mobiele eenheden moesten meer doen dan alleen een barricade vormen - draadloze alarmsystemen forum. Het leek op een ‘stadsoorlog’. De oppositie van linkse activisten (krakers) hadden een ideologie die gebaseerd was op het geloof dat de overheid een niet legitieme machtsgroep was. Deze activisten en bewoners die uit hun huis werden gezet gingen samenwerken, vooral in Amsterdam.
Er was dus weinig verschil in het concept tussen relschoppers en niet-gewelddadige tegenstanders. Het concept van overmacht, Deels door het lang gekoesterde idee van overmacht (‘de mobiele eenheid wint altijd’) heeft de gebeurtenis in de Vondelstraat in Amsterdam diepe sporen achtergelaten, zeker binnen het Amsterdamse politiekorps. Op 29 februari 1980 namen honderden krakers een gebouw in de Vondelstraat over - draadloze alarmsystemen forum.
De krakers namen de straat over en hadden zelfs publieke steun. Dit was erg pijnlijk voor de politie en om de straat weer terug te nemen waren er militaire voertuigen nodig. Er was een schok binnen de politie, want de mobiele eenheid was niet gewend aan zoveel geweld. Dit moment heeft veel effect gehad om de cultuur van de mobiele eenheid.
Op deze dag werd Beatrix als koningin gehuldigd werd (draadloze alarmsystemen forum). Op die dag vond de tot dan toe ergste confrontatie tussen de politie en relschoppers plaats. Er was strijd van de vroege morgen tot de late avond. Gedurende de dag werd de politie geconfronteerd met onduidelijke bevelen, continue slechte connecties en gebrek aan bevelsstructuur.
Toch kwamen er weer enorme rellen. Op 11 oktober 1982 deed de politie een inval in een kraakpand in Amsterdam. Twee dagen met rellen volgden. Uiteindelijk werden er in deze twee dagen 149 mensen gearresteerd. Er werd veel geweld gebruikt bij deze arrestaties en achteraf kregen ze veel kritiek. Deze evenementen laten zien dat interventie in een gespannen situatie een kunst op zichzelf is.
In het rapport grootschalig politieoptreden werd geconcludeerd dat de politie zich beter aan moest passen bij de fase van een conflict of confrontatie. De politie en autoriteiten probeerden een (agressieve) confrontatie te vermijden waar mogelijk. De de-escalatie methode was zeer effectief in de jaren ’80. Deze manier van orde handhaving (dus op een niet agressieve manier) zorgde voor een meer overleggende en onderhandelende politie.
Ook de rellen bij Hoek van Holland zorgden voor politieke en publieke discussies over hoe verstoringen van de openbare orde moesten worden afgehandeld. De kwaliteit van de openbare orde, de intensiteit van de openbare orde problemen en de mogelijkheden en beperkingen van openbare orde handhaving binnen Nederland worden grotendeels bepaald door relevante maatschappelijke ontwikkelingen.
In toenemende mate staan individuele waarden en belangen op het spel tijdens groepsprotesten. Burgers zijn steeds meer individueel aansprakelijk voor bepaalde problemen en oplossingen. Individualisatie heeft er voor gezorgd dat in Nederland naast grootschalige ordeverstoringen er nu ook kleinschaligere verstoringen plaatsvinden. Differentiatie, De differentiatie van de samenleving doet zich op vele fronten voor.
De groeiende individualisatie zorgt voor een verdere differentiatie tussen en binnen de populatie. draadloze alarmsystemen forum. Soms zijn de culturele en fysieke scheidingen van groepen zo hevig dat er een conflict kan ontstaat tussen deze groepen. Steeds meer is er concentratie van groepen binnen Nederland. De overheid, politie en justitie staan voor de vraag op welke manier passende maatregelen kunnen worden getroffen voor elke categorie.
Duidelijk is dat de media hierbij een grote rol speelt. De mediatisering van de samenleving zorgt voor nieuwe vormen van schadelijke imitatie en mobilisatie (draadloze alarmsystemen forum). Het heeft een toenemend effect op de frequentie en het bereik van potentiële verstoringen. Verstrekken van informatie In een kennissamenleving is informatie een van de belangrijkste bronnen, maar ook een mogelijk obstakel voor een functionerende samenleving en bij het verzekeren van de openbare orde.
De groeiende rol van de social media, voor en gedurende ordeverstoringen, is een nieuwe ontwikkeling waarmee rekening moet worden gehouden. Dit roept vragen op over de rol van de overheid. Verdere professionalisering van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, justitie en politie bij het vergaren van informatie over de openbare orde zijn nodig.
In veel landen krijgen de autoriteiten hoofdpijn van het nadenken over bedreigingen van de openbare orde door internationale ontwikkelingen en gebeurtenissen. De politie, administratie en justitie hebben steeds vaker te maken met buitenlandse burgers waar ze weinig of geen informatie over hebben. Van groot belang zijn dus de internationale samenwerkingen.
Vertrouwen in de effectiviteit van preventie is aan het verminderen. De wet en politiek hebben meer bevoegdheden en maatregelen gecreëerd voor effectieve repressie van ordeverstoringen. Particuliere en openbare orde, In de toekomst zal openbare orde handhaving niet alleen gericht zijn op publieke domeinen, maar zal het zich ook concentreren op evenementen en ontwikkelingen in een formele privé context.
kunnen zorgen voor private orde handhaving. Variatie binnen ordeverstoringen, Er zijn duidelijke trends en schommelingen binnen de frequentie en intensiteit van verschillende categorieën van ordeverstoringen. Deze patronen kunnen worden vastgesteld door een historische analyse van openbare ordeverstoringen binnen Nederland. De ordeverstoringen binnen Nederland zijn erg veranderd in de afgelopen 60 jaar.
Tegenwoordig zijn het verstoringen in de drugsscene, geweld bij grote evenementen, collectief geweld als gevolg van politieke en wereldwijde gebeurtenissen, geweld door opstoppingen in het openbaar vervoer, geweld binnen en buiten restaurants, voetbalhooligans, etc. Niet alleen belangen maar ook waarden, Naast groepen die opkomen voor hun belangen zijn er ook groepen die zich gekort voelen in hun waarden door de overheid.
Deze conflicten lossen zichzelf niet op door een compromis te sluiten. Deze conflicten zijn veel moeilijker op te lossen, omdat de overheid en de groep in kwestie elkaar niet begrijpen. De overheid doet een echte poging, maar de groep voelt zich bedreigd in zijn bestaan. Denk hierbij aan confrontaties tussen woonwagenbewoners, schippers, vissers en sommige groepen boeren.
De arena verplaatst zich naar grote evenementen, zoals popconcerten, dancefestivals, etc. zijn het terrein van ordeverstoringen. Maar de wekelijkse uitgaansgelegenheden worden toch wel steeds meer en meer de plek waar de ordeverstoringen plaatsvinden. Dit betekent niet dat de oude vormen van ordeverstoringen niet meer voorkomen, maar dit betekent dat er rekening gehouden moet worden met een verschuiving van de arena van mogelijke ordeverstoringen.
Latest Posts
Alarmsystemen - Inbraakbeveiliging - Alfagroup
Alarmsysteem Kopen? - Inclusief Montage! - Moonlight
Alarmsystemen - Veilig Wonen - Klussen